Sport45
Se indlæg
SPORT45.dk » Floorball debat » General floorball debat
 Udskriv debat
finalen
Risom
Nu har en endnu en ting jeg synes der skal debateres!

FINALERNE!?

undskyld mig men finalerne er satme godt nok en joke i mine øjne. Fra u17 og hele vejen op!

Jeg kan super godt li konceptet med finalestævnerne men synes det er totalt hjernedødt at ligge dem midt i senior sæsonen?! fx u19 stævnet som manglede vi i bulldogs 9 mand fra vores trup og ved det ligger på samme tal i de andre klubber som deltog.. det skal da ligge efter en seniorfinale?! så vi har mulighed for at fokusere på den del der skal promovere vores sport UNIHOC ligaen!! så må man strække sæsonen lidt ud for de gældne hold! så man ikke spiller 4 kampe på 1½ måned men måske 2½?! for det giver ikke det samme... nu kommer der forhåbentligt også flere hold i u19 rækkerne så det bliver muligt at strække sæsonen lidt!

For det andet senior finalerne?!

Her er vi igen ovre i det hjernedøde efter min mening! At planlægning er en by i rusland for DAFU er en sag og at det hele er blevet til en hektisk lappeløsning på en søndag er en ting...
Men helt ærligt?! 1 kamp???? Er det bare en måde for DAFU at få lidt ekstra kroner i kassen at det skal være sådan eller hvad?
man spiller kvart og semi hvor det er bedst af 5 og så bare 1 finale?!
lad os nu få de finaler ud i de lokale haller og få dem fyldt op! Det vil jo også give langt mere fokus på vores sport at vi kan vise flere finaler frem i langt flere byer! Det er jo næsten aldrig de samme to hold med mindre det er damefloorball.. Lad nu finalerne gå ret til så det bedste hold vinder?! der er alt for mange tilfældige faktorer der spiller ind i 1 enkelt kamp men derimod bedst af 5 er mere retvisende?!

Hvad synes i?

Jeg synes unionen har lagt en helt vildt skidt stil hvad angår planlægning af ALT i år og der virkelig skal strammes op på sådan nogle ting!

Christian Sonne
Hej Risom, vi er glade for dine inputs her i forummet, men er det muligt du kan fremføre dem med en mere sober tone. Jeg er helt sikker på at dine idéer og andre gode forslag vil blive taget op i union, evt. fremlæg dem selv til repræsentantskabmødet, men for at blive taget seriøst, kræver det som regel at man kan præsentere sine forslag på en anstændig måde Smile Fortsat god debat...

jdedenroth
Hej Risom

Det er rart med engagerede og interesserede personer, men man skal passe på at engagementet ikke kammer over så man bliver enøjet og kun kan se egne ideers muligheder.
Så vidt jeg kan se har din klub relation til mindst 3 medlemmer af DaFUs bestyrelse og din klub har også været repræsenteret på de repræsentantskabsmøder jeg har været til. Så du burde have rig mulighed for at påvirke og give dine ideer videre.
Netop finalearrangemneterne har været debateret flere gange og demokratiet har talt. Det må så være op til dig at arbejde efter demokratiet spilleregler og få først dine klubrepræsentanter overtalt og dernæst give dem så gode argumenter at de kan overbevise repæsentantskabet.
Der er masser af argumneter både for og mod og det må være klubberne der i sidste ende træffer beslutningerne, som det er sket i denne sag.

Floorballguy
Risom! Jeg synes det er helt vildt fedt du kommer med disse indlæg. Især er jeg vild med at det er meget konstruktivt og du kommer med løsning forslag og selv tilbyder at give en hånd med fremover. På den måde bliver det meget lettere for de frivillige ledere, for det er jo meget sjovere når man får ros og klap på skulderen.. Grin
Redigeret af Floorballguy d. 25/04/2011 18:05

Dan von der Lippe
Ok så kommer jeg lige med mit indspark her.

For det første så hold jer til emnet, selvom det ikke er skrevet så elegant som det kunne er selve tråden som sådan god nok. Lad være med at gå efter manden og lad os diskuterer indholdet.

1) Jeg vil give dig ret i at det måske ikke er optimalt at lægge en u19 finale midt i et senior slutspil, u17 kan jeg som sådan ikke se det store problem i da man må formode at ikke mange u17 spiller på et elite hold. Men da man har valgt at lave u17 og u19 til et samlet finale slutspil så står man jo med problemet at man risikere en lang kamp pause hvis man skal ligge det efter senior finalerne er spillet, fordi ellers skal man spille både u19, u17 og senior slutspil sammen .

Det mest optimale er i mine øjne at man lægger u finalerne FØR senior slutspillet går igang.

2) Herre DM finalerne SKAL hvis vi ser pr mæssig på det, lægge EN dag. Det er 100 gange nemmere at sælge til sponsor og lokke evt presse ud og se ET finale arrangement hvor der er masser af mennesker, frem for 3-5 gange hvor man ser halv tomme haller. Det er i mine øjne en geni streg at lægge dame og herre DM finalerne så de afgøres af en spændende kamp.

At kampen så i år bliver spillet på en søndag og tilmed 1 maj gør så at vi ikke ser så mange på tilskuerpladserne som vi kunne, samt at vi nok ikke ser så meget presse som vi kunne ha gjort. DaFU bør lære af dette og havde afgjort det noget før hvem og hvor der skal afholdes finaler, og så lave det til en regel at det SKAL være en lørdag. Både for tilskuernes skyld og dem der spiller finalerne, man kan altså lave en noget sjovere fest når man skal fejere sit DM på en lørdag end på en søndag, ligesom der på tilskuerpladserne kommer meget mere stemning en lørdag frem for en søndag.

Vi kan dog ikke gøre noget ved at AaB kun kan få hallen en søndag i år, så lad det ligge, det _ER_ debatteret og kan ikke ændres og er blot et uheldig sammenfald af uheldige ting Wink

3) Endelig så er jeg ved at være træt af folk der brokker sig og ikke kommer med løsninger, det er altså frit at ringe/skrive/maile til DaFU hvis man virkelig vil have ændret ting. Så giv en hånd med, de er nok jævnt presset der inde og kunne godt bruge hænder i et udvalg eller to. Se indad inden man brokker sig. Vi skal løfte i flok ellers kommer vi ikke videre med floorball i DK

www.FRYSEHUSET.com
HB13
Modellen for ungdoms-slutspillene i den forgange sæson fulgte meget den skabelon som Hr. Lippe anbefaler, hvor U17 og U19 slutspil blev afviklet i marts måned, FØR senior-slutspillet. Godt nok greb dette så ind i ligasæsonen, men i princippet burde det vel være muligt at planlægge sig udenom lige præcist dén weekend hvor der spilles U19-slutspil. Muligvis blev det mere bøvlet end nødvendigt, fordi spilterminen blev rykket, på et tidspunkt hvor sæsonen allerede var i gang. Men det skete på baggrund af et forslag som de deltagende klubber accepterede.

Nu er det vel også mere interessant at se, hvad der er planlagt for NÆSTE sæson. Og her ses det, at U17-slutspil er planlagt til at foregå i 3.kampweekend af liga-kvartfinalerne, og U19-slutspil til 3.kampweekend af liga-semifinalerne. Dvs. en klub der går i 5.kamp i semifinalerne, vil altså være berøvet sine bedste U19-spillere til et evt. U19-slutspil.

Dette er mildest talt ikke optimalt, selvom problemet selvfølgelig løser sig selv hvis ingen opgør går i 5.kamp.

Nu kan man jo læne sig tilbage og mene at dette er et problem for Bulldogs alene, men det er i alles interesse at U19-slutspillet afvikles med de stærkeste trupper, hvis ikke det skal devalueres.

Alternativerne er;
ENTEN at gøre som i den forgangne sæson, at lave U17- og U19-slutspil tidligere i marts, hvor ligakampe må flyttes i nødvendigt omfang (som man gjorde i år),
ELLER udskyde dem helt frem til maj måned, hvor slutspillet ville komme næsten to måneder efter afslutningen på grundspillet.

Mvh. Peter Holm
Herlev Floorball Club

Risom
Det er der problemet kommer! For det er jo ikke optimalt at ligge de stævner på disse tidspunkter!

Men her lippe:
at indhente sponsorater?! hvem er det der henter de sponsorpenge ind? For i mine øjne er det penge klubberne selv skal have! Det er dem der har investeret i et hold og brugt mange penge på deres unihoc ligahold! Og hvis de kan sælge nogle ekstra sponsorater via finalerne er det klubbens fortjeneste fordi de har et hold der er kommet i finalen!
det er jo ikke en genistreg for den presse man får er ikke særlig omfattende! Synes det vil være langt bedre at man lagde det ud i de små haller (hvor klubberne selv skal stå for at hallen bliver fyldt!) og dermed man får den lokale presse ud så selve klubben og sporten får mere omtale i det lokale. Derved kan vi også opnå flere medlemmer for på landsdækkende presse er vi simpelthen for små til at det vil give nogen form for effekt at være der!
At vi spiller på søndag.. ski hul i det! Vi skal nok få det sjov! om så det bliver sølv eller guld!

Og så mht min tone... jeg skriver tingene som jeg ser dem og jeg synes det er hjernedødt, og i må have mig meget undskyldt men jeg er bare indrettet sådan at jeg skriver/siger tingene som jeg ser dem! Forventer heller ikke andet den modsatte vej Smile

Floorballguy
Jeg kan godt lide at du skriver om at få de små haller fyldt op. For med jeres gymnastiksal af en hjemmebane skal der ikke meget mere end 35 personer til at der er fyldt op. Synes det er pinligt at en klub der elsker at fortælle om hvor dygtige de er til alt muligt og at alle andre burde gøre som dem spiller i en lortehal som den.

Risom
Tja det er desværre de forhold vi er nød til at spille under.. Vi havde muligheden for at få vores egen hal men da kommunen ikke vil give tilladelse til opførelsen er det ganske svært at få igennem..
Men det sidstnævnte om vi fortæller om hvor dygtige vi er synes jeg bare er spild af kommentar...

Risom
og i så fald vi skulle afholde en finale ville arena nord ganske sikkert blive taget i brug som den også blev gjort i semifinaleserien mod kvissel!

Dan von der Lippe
Well Risom, jeg må erklære at jeg er dig lodret uenig. På lang sigt giver det meget mere at samle finalerne et sted og en gang, Du kan jo bare se allerede nu hvor meget PR delen er vokset på et år, og sidste år var der altså rigtig fin presse på finalerne.

Med hensyn til sponsor aftaler med mere, så nævner jeg det ingen steder, men jeg vil som sponsor langt hellere betale penge for at få PR i en hal hvor der måske kommer 1500-2000 frem for 300 i en anden lokal hal, og jeg ser desuden ingen problemer i at unionen tjener lidt på en finale ganske som den klub der afholder det gør det. Det er et langt sejt træk vi er i gang med, og det er ikke noget du ser frugterne af nu men lur mig om vi ikke har landsdækkende presse på finalerne inden for en tidsramme der hedder 4-5 år.

Og så for lige at runde u19/u17
Du kan ALDRIG lægge en u-finale efter herre finalen, hvis du ikke har spillet kampe op til, du kan jo ikke seriøs mene at u-finalerne skal spilles efter en kamp pause på 1-1½ mdr. blot fordi enkelte hold bruger u-19 spillere på deres senior hold.

Nej læg u-finalerne i weekenden før slutspillet så er det lige for alle hold, og der er ingen som får en masse slutspils kampe mens andre hold skal ligge kamp stille i 1-1½ mdr. Alternativt mener jeg faktisk at man ikke burde kunne bruge spillere på to hold, men det er en helt anden diskussion.

www.FRYSEHUSET.com
Risom
Jeg kan virkelig ikke se hvor det her er vokset henne af? Har hverken set det i noget form for medier udover det lokale så hvor henne det er vokset hen kan jeg ikke se.

Jeg synes det er den forkerte retning i og med man ligger det hele ud på en kamp, undskyld men igen det er for tilfældigt?! Jeg synes vi skal have en retvisende finaleserie... Synes det er ret til grin man spiller kvart og semifinaler i 5 kampe og så spiller man 1 finale??? det er jo gak gak! Du bliver jo også nød til at sige man skal have et retvisende resultat som det vigtigste i stedet for at tænke på at få kroner og øre i kassen! Synes som spiller det er helt hen i hampen!

Det jeg mener er at man Weekenden efter Senior finalerne kan ligge u19.. Men synes også om den idé om at man kan ligge en spille pause i weekenden op til slutspillet og der afholde det ene stævne og så måske det andet efter et senior DM.

JesperFrank
Hmm jada:

Finalen i år ligger 1. maj (sløj dato, men det plejer at være deromkring). Nu skal der så være en weekends pause til U17 slutspil inden seniorsluspillet starter, så skal der være 5 kamps-finale serie (1 finale er godt nok til Sverige, VM, Champions League m.fl. men åbenbart ikke godt nok til Danmark), det er yderligere 3 weekender, og så skal der spilles U19 DM weekenden efter.

Samlet = 5 uger oveni ift den nuværende struktur. Dvs den danske floorballsæson slutter primo/medio juni. Hvem sagde gak gak???

Ok, jeg indrømmer planlægningen (datomæssigt) måske ikke er HELT optimal, men måske skulle vi lade slutspilsstrukturen ligge for nu (den er trods alt blevet ændret MANGE gange de sidste 3-4 år). Ud fra de nuværende forudsætninger, tror jeg ikke det bliver meget bedre. Når det på et tidspunkt bliver muligt med hverdags-slutspilskampe, bliver det en anden snak. Men ligesom en landsdækkende liga har det lange udsigter.

JesperFrank
Den opmærksomme læser har naturligvis bemærket at det KUN er 4 uger ekstra ift nu, da DM finalen allerede optager en weekend.

Til gengæld kunne man i nogle sæsoner forestille sig internationale weekender (i år fx et U19 VM), da der ikke er andre lande med så lange sæsoner.
Og så er der balladen med den internationale transfer-periode, som starter den 1. maj. Det ved jeg ikke, hvordan man kan løse. Det ville jo være helt godnat, hvis hold kunne hente spillere ind LIGE før en finale.

Dan von der Lippe
Risom du kommer meget nemt uden om problemet med ufinalerne.

Hvis du ligger dem EFTER senior finalen, så forventer du vel ikke de skal ligge stille i hele tiden der spilles slutspil ?

Med din struktur med 3 kampe i finalen så snakker vi om u hold skal have kamp pause på 2 måneder eller deromkring, jeg gentager 2 måneder Hvordan i dælen kan du mene det er til gavn for u hold ? altså med mindre man er så heldig at have spillere der spiller på ens elitehold i senior slutspillet, så er de nemlig i kanon kamp form-

Det kan aldrig være andre problem at man vælger at bruge spillere på to hold. Når man vælger at bruge spillere på ens u19 hold og ens senior hold, så må man forvente at der kommer kampe hvor de ramler sammen, det er bare tuff luck.

www.FRYSEHUSET.com
Risom
Jeg mener bare man bør få sat sæsonen sådan sammen at det passer. Jeg er helt klart tilhænger af man laver en spillepause lige op til slutspillet hvor man så kan afholde u finalerne.

Og mht det bliver en lang sæson må man tage hverdagskampe i brug og den vej igennem spare nogle spillerunder. Det handler om man også kigger lidt på geografien, hvor langt der er at køre osv. selvfølgelig skal et frederikshavner hold ikke møde esbjerg på en tirsdag, men derimod brønderslev, aab, kvissel, og det andet frederikshavner hold ville være oplagt.
Og det samme gælder på øst siden. for så fandens langt ligger de fleste klubber jo heller ikke fra hinanden.

At vi nu her har tabt finalen er surt og man kan diskutere om det er retfærdigt, men resultatet er som det er og jeg anerkender helt klar rødovre som en værdig vinder. (bare hvis nogle skulle begynde med "du flæber jo også bare over i tabte finalen"Wink

Floorballguy
Du begyndte jo at flæbe allerede INDEN i tabte finalen... Pfft

gomez
Nu er det ikke fordi jeg vil hælde mere benzin, på bålet men......

Jeg synes den nuværende struktur giver mening, vi har trods alt været en del år, om at nå dertil.

Men der er noget andet der går mig på, det er hvorfor man ikke afvikler bronzekampen i damer og herrer rækkerne.

Det er da lidt ynkeligt, at både nr. 3 og 4 får en bronzemedalje.
Jeg mener man bør spille denne bronzekamp, som i næsten al anden sport, over en kamp.

Det er jo ved at være mange år siden, at klubberne ikke havde økonomien til det, men den burde være der nu, for hvis de vinder semirunden, skal de jo ud og køre alligevel.

Claus

Dan von der Lippe
Mener faktisk også der skulle være kamp om 3 pladsen, de kunne evt spilles før finalerne eller som et event for sig selv.

Hvis man holdt det en lørdag kunne man

bronze dame kamp kl 10.00
bronze herre kamp kl 12.30

finale dame 15.30
finale herre kl 19.00

måske en model man kunne bruge

www.FRYSEHUSET.com
Goalie
Jeg kan rigtig godt lide forslaget med at inkludere bronzekampene i finaledagen Smile

Spring til debat: