Sport45
Så la da vær
Vist: 1436 - Skrevet af: Dan von der Lippe - 13/04/2012 17:41
 
De fleste af jer kender nok den sure mand fra Live Fra Bremen der gang på gang fyre sætningen i overskriften af, og lige så indebrændt som han er, føler jeg mig nu. Og hvorfor så det ?

Jo svaret er at jeg har læst DaFUs udkast til den kommende turnerings struktur, og dermed også set nogle af de krav de vil stille klubberne i den bedste række, og lad mig opsummere meget kort hvad mine tanker omkring det udspil er…
Så la da vær !

Hvad dælen tænker toppen i DaFU på, der er jo nogle helt umulige krav og tosset hensigter der i mine øjne er virkelig ødelæggende for vores sport. Jeg mener for det første hvorfor skal en eliteklub have ungdoms hold ? Det er altså ikke lige nemt alle steder, og hvorfor dælen skal man udelukke nogen fordi de ikke har xx antal ungdoms hold ?
Jeg er udmærket klar over at ungdommen er fremtiden, men nogle klubber har ikke resurserne til det, nogle klubber har valgt at køre en stil mens andre har valgt at køre en anden. Det må være op til de enkelte personer om de vil satse på en ren elite model eller en mere normal klub model. Det er i mine øjne virkelig tosset at have det med som et krav, da man godt kan være en god eliteklub uden ungdomshold.

Det samme med stabskrav, det må da igen her være op til den enkelte klub om den vil have en Cheftræner, ass. træner fys osv med til kamp.
Budgettet her må altså være op til den enkelte klub, og det kan/bør ikke have indflydelse på om et hold må spille i eliten.
Jeg er dog enig med deres oplæg om at en Cheftræner skal have en min. uddannelse for at måtte være træner i eliten, det er ganske normalt og svare vel til at man heller ikke er pilot uden at have taget uddannelsen.

Omkring TV kampe har de også hensigter, der vil DaFU have det som et krav at der er et VIP-Sponsor arrangement, hvorfor dælen skal det være et krav ? Det må da være klubberne selv der helt og holdent skal bestemme om de vil lave noget VIP til deres egne sponsor i forbindelse med TV kampe ?

Der skal også efter deres plan, være en cafe/salgsbod i forbindelse med TV kampe og i sæsonen 2013/2014 også i forbindelse med alm kampe.
Er DaFu enligt klar over at mange steder er det ikke tilladt at have en bod ? samt at klubberne også skal sørger for at folk har den rette uddannelse til salg af fødevare ? Samt at denne bod i princippet skal godkendes også ?

Et helt og holdet latterligt krav, og noget der er vidne om at dette forslag slet ikke er gennemtænkt.

DaFU vil også tvinge klubber til at lave kampprogrammer, tvinge klubberne til at have speaker/musik på under kampe, gad vide hvad de gør de steder uden anlæg ? Ja de vil sågar have krav på publikumsantal til TV kampe, hvad skal klubberne gøre her ? tvinge folk ind fra gaden ? ;K)

Det bliver også rigtig dyrt for klubberne hvis nu deres TV arrangement bliver aflyst pga. feks. manglende internet, som jeg kan læse det vil DaFU have straffen skal være 25000kr eller 10 point.

I mine øjne er dette forslag der er blevet rundsendt til klubberne, virkelig langt ude, og det vidner om at toppen i DaFU ikke er i kontakt med den virkelighed der er ude i klubberne. Jeg er 100% for en landsdækkende liga som der også bliver forslået, men måden og de forslag til krav, der er kommet, er virkelig ødelæggende for Dansk floorball. Det er en ommer DaFU ...
I er her vel ikke, for at modarbejde dansk floorball ?

Så la da vær !
Kommentarer
#1 | Christian Sonne d. 13/04/2012 19:03
Jeg er fuldstændig på linie med dig Dan! Jeg havde syntes det var en lille smule realistisk hvis man fjerne halvdelen af alle de krav der er sat op, og i stedet for at lave alle ændringer/krav hen over én sæson, i stedet forsøgte at integrere ændringer/krav over en 3-5 årig periode så klubberne har en realistisk chance for rent faktisk at samle ressourcerne og forsøge at tilvende klubben, så vi i stedet oplever en masse succeshistorier, fremfor kaos og disciplinære straffe og lukninger...
#2 | MJO096 d. 14/04/2012 16:38
Godt gået Dan det er på tide at nogen tager bladet fra munden og siger deres mening, store klubber med stor TV dækning uden ungdomsafd. såsom storklubben FCK og hvad med AGK spiler jo også i den danske liga gud ved hvad der ville ske med tuneringen "og pressen"hvis de ikke måtte spille i turneringen. godt gået Dan.
#3 | jk d. 14/04/2012 19:09
Ja jeg kan også kun ryste på hovedet af den mangel på indsigt i klubberne som Dafu åbentlyst viser med disse krav.

Nu skal man ikke have nej hatten på overfor nye tiltag for at højne udviklingen i dansk floorball, men mange af disse tiltag de bringer på banen er som du pointere Dan, langt ude.

Jeg kan heller ikke se hvorfor Dafu skal bestemme om en klub skal have ungsomsafdeling.
Bevares, så syntes jeg bestemt at ungdommen er vejen frem, men det må være klubberne selv der bestemmer dette.
Som du fint pointere Dan, så er der klubber der ikke vil ungdom, og dem skal der også være plads til, eller hva Dafu??

Der hvor jeg står helt af, er med den salgsbod.
Det viser desværre meget tydeligt at forslagene er kommet hurtigere ud end de nok burde, for at sige det pænt.
Men måske giver Dafu tilskud til tilbygningen og alt det som det kræver for at måtte have en bod i hallen.
Medmindre man vil presser klubberne til at have en ulovlig bod i deres hal Wink

Det er prisværdigt at man vil højne niveauet omkring kampene, men så start da med nogle ting der er vigtige, og ikke ting der et eller andet sted nok godt kan undværes eller ventes med.
Og så gennemtænk da lige forslagene og gør dem realistiske.

Skal vi betale folk for at være tilskuere for at få fyldt hallerne op med den kvote af mennesker Dafu forlanger til tv-kampene??

Hvis meningen med disse tiltag skulle være at det var vejen frem, så er det i mine øjne godt nok en kæmpe omvej der føre tilbage til udgangspunktet, og ikke højner niveauet på nogen måde.

Nogle klubber vil uanset niveauet måske er til det, aldrig komme i ligaen, da de ikke kan/vil leve op til de krav Dafu sætter, for at spille liga.
Eksempelvis så som ikke at have ungdom..

Kigger man ned gennem diverse rækker bare i øst, så er det ikke fordi der i 2div. og 3div.er specielt mange klubber.
Mange etablerede klubber har alene i 2div. allerede fyldt rækken godt op med deres andethold.

Så har man "råd" til at komme med så urimelige krav, nu man ikke vælter i klubber, der kan komme op gennem rækkerne og skabe konkurrence om oprykningen til liga ???

Kom med nogle realistiske tiltag der højner niveauet, a la tiltaget med at en cheftræner i ligaen skal have en træneruddannelse af en eller anden form.
Den slags er sku iordenSmile
Heldigt det tiltag kommer nu hvor Dafu efter meget lang tid ikke engang har kunne tilbyde en træneruddannelse Wink
Men spøg til side, så er det den slags som jeg syntes er gode fornuftige tiltag for at højne niveauet.

Ja kan godt forstå at man genre vil have at rammerne omkring tv-kampe og alm. kampe i liga tager sig bedst ud og sælger sporten på bedste vis.
Men det er en hårfin grænse mellem de fornuftige og de direkte tåbelige tiltag for at optimere forsøget på at sælge sporten. (Tydeligvis)

Er det næste tiltag et hygiejnekursus fra dafus kursus katalog, til de boder der skal være i hallen.

Alternativt, så kan reglen altid være at der skal være en bod/tankstation inden for en afstand der gør man kan nå at handle i den mellem periodernetommelop
#4 | Dedenroth d. 15/04/2012 13:51
Hvor læses udkastet henne?
#5 | Loven d. 16/04/2012 10:30
Hvor langt er processen? Kan det tænkes at udkastet skal ses som en brainstorm, hvor DAFU lister en masse punkter til diskussion, velvidende at flere sikkert bliver valgt fra?
#6 | Goalie d. 16/04/2012 12:04
Man kan læse på DaFUs hjemmeside at rammen at om 2,5 år skal tingene være implementeret..
#7 | Anders Bech Jensen d. 16/04/2012 19:11
Godt indspark Dan,

Uheldig vinkel syntes jeg - for er sikker på at man er kommet med ideerne/forslagene med et ønske om noget positivt for sporten.

Den gode Kierkegaard( Dansk filosof) sagde at Alle ønsker udvikling, men ingen forandring.... Mon ikke han var inde på noget dér?! Se blot fodbold med milliard forretninger, hvor man stadig tøver med brugen af teknologi trods man oplever fejlskøn næsten hver weekend.

Men debatten er bestemt god - hvis blot man kan få flyttet argumenterne over til representantskabet. :-)

Har på fornemmelsen at jeg selv vender tilbage omkring noget udvikling af liga og det famøse dokument vedr. kampafvikling og de krav der er sat op...

A. Bech
#8 | jk d. 17/04/2012 22:28
Fordi man ikke er enig i at Dafu er kommet med de bedste forslag, så betyder det bestemt ikke at man ikke ønsker forandringer.
Der kan vel ikke herske tvivl om at forandring er det der skal til for at højne niveauet i dansk floorball.

At drage konklussionen at man ikke ønsker forandring fordi man er uenig i nogle af de forslag der er dukket op, er vist lidt søgt og må stå for egen regning.

Det er jo åbenlyst at der skal forandringer til for at vi kan højne niveauet og bringe dansk floorball skridtet videre på vejen mod et højere niveau.

Vinklen på indlægget kan jeg ikke se som værende uheldig, men med en sund skepsis overfor visse af de tiltag der er foreslået.
Er forslagene gode nok, så holder de nok også til en kritisk gennemgang, så det er de bæredygtige tiltag der bliver vedtaget.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.

© 2007 - 2008 by Elactos